Mgr. ANNA VEJMELKOVÁ, advokát

business, signature, contract, document, deal, paperwork, hand, ready, to write, ok, contract, contract, contract, contract, contract, paperwork-962358.jpg

Co když druhá strana neoprávněně odstoupí od smlouvy o dílo? Jak se bránit

Print

Představte si to – věnujete týdny nebo měsíce práce, vše plníte podle smlouvy, komunikujete. A najednou přijde zpráva: „Odstupujeme od smlouvy.“
Bez předchozí výzvy. Bez reálného důvodu.
A vy tam stojíte – s rozdělaným dílem, investovaným časem a penězi – a klient už o vás nechce slyšet.

Odstoupení od smlouvy není bianco šek, kterým lze vztah kdykoliv jednostranně ukončit. Pokud druhá strana odstoupí neoprávněně, máte právo se bránit – a získat náhradu škody.

Co teď? Můžete odstoupit od smlouvy? A co když už jste něco zaplatili?

Odstoupení je vážný krok, ale v určitých případech zcela oprávněný. Pojďme si říct, kdy má objednatel právo couvnout – a jak to udělat správně, aby se vše nezměnilo ve vleklý soudní spor.

V českém právu platí, že jednostranné odstoupení od smlouvy je možné jen za zákonem nebo smlouvou stanovených podmínek (viz § 2001 a násl. občanského zákoníku). Pokud druhá strana tato pravidla poruší, nejde o platné odstoupení, ale o neoprávněné ukončení smlouvy, které může mít právní důsledky.

Kdy je odstoupení neoprávněné?

  • Nebyl naplněn důvod pro odstoupení (např. žádné podstatné porušení smlouvy)

  • Nebyla dána přiměřená lhůta k nápravě, pokud zákon či smlouva vyžaduje

  • Byla porušena forma (např. smluvně sjednáno, že odstoupení musí být doporučeně či datovou schránkou)

  • Odstoupení přišlo příliš pozdě (právo odstoupit zaniklo)

Co dělat v případě neoprávněného odstoupení?

  1. Okamžitě reagovat písemně – např. oznámení, že odstoupení považujete za neplatné.

  2. Zajistit důkazy – e-mailová komunikace, stavební deník, fotodokumentace, výzvy, zápisy o předání a převzetí apod.

  3. Vyčíslit škodu – ušlý zisk, zmařené náklady, čas věnovaný plnění, penále za opožděné platby, apod.

  4. Pokusit se o smír – někdy postačí advokátní výzva k úhradě a obnovení plnění.

  5. Zvážit žalobu – typicky na náhradu škody či zaplacení za provedené práce.

Časté chyby zhotovitelů a objednatelů

  • Pasivita – mlčení = souhlas. Pokud neoznačíte odstoupení za neoprávněné, může to být interpretováno jako akceptace.

  • Nejasná smlouva – chybějící úprava postupů při porušení závazků, žádné sankce, žádná výpovědní práva.

  • Chybějící dokumentace – bez důkazů neprokážete, že jste plnili řádně.

  • Nezahájení prací bez důvodného odkladu

  • Hrubé nedostatky v průběhu realizace díla

  • Neposkytnutí potřebných informací či spolupráce ze strany zhotovitele

  • Podstatné zpoždění s plněním

Odstoupení musí být důsledně odůvodněno – ne každé prodlení nebo výtka opravňuje k tak zásadnímu kroku. Vždy se doporučuje předem zaslat výzvu k nápravě s konkrétním termínem.

Jak odstoupit bezpečně?

  1. Zaznamenat porušení povinnosti – e-mailová komunikace, fotodokumentace, zápisy z jednání.

  2. Výzva k nápravě – dát zhotoviteli šanci chybu odstranit.

  3. Odstoupení od smlouvy – v písemné podobě s přesným popisem důvodu.

  4. Řešení majetkového vypořádání – vrácení záloh, úhrada části ceny, odstranění vad apod.

Objednatel má při odstoupení nárok na vrácení všeho, co nebylo kryto protiplněním. Pokud zhotovitel nějakou část díla provedl, může požadovat odpovídající část ceny.

Co hrozí při chybném postupu?

  • Neoprávněné odstoupení může vést k žalobě na náhradu škody

  • Mohou vzniknout nároky ze strany zhotovitele (např. za zmařené náklady)

  • Riziko nedorozumění lze minimalizovat kvalitní dokumentací a právním vedením

Čelíte neoprávněnému odstoupení od smlouvy? Nenechte se zaskočit.
🔹 Pomohu posoudit oprávněnost odstoupení
🔹 Sepíšu odpověď a připravím důkazní strategii
🔹 Zastoupím vás při jednání i případném řízení

👉 I zhotovitel či objednatel má svá práva – když ví, jak je bránit.

Obraťte se na odborníka – jsem specialistka na smluvní právo.
Více informací najdete zde.

Přejít nahoru